Isten az ír zene
Szakács Eszter harmadik kötete a maga negyvenegy rövid versével egy konok, divatoktól nem
fertőzött, saját utas alkotói karakter újabb jeladása. Első pillantásra nem is tűnik fel, milyen
magasra teszi a mércét: köznapi jelenetek, állóképek finoman megmunkált sora, használati tárgyak,
derűs vagy esős égboltok matt fénye, jobbára borús szenvedélyek pasztellje. Ez a könnyűség, ez a
kézenfekvő közelség azonban csak látszat. Éppen azt a legnehezebb érvényesen megírni, ami
karnyújtásnyira van. Ha atomrobbantást, világvégét imitálunk, lökjük a laza szöveget,
gátlástalanul belegázolunk az olvasóba: kész a siker. Az ilyesmi azonban múló kordivat. Olyan
minimális területen mozogni, olyan jó helykihasználással, mint azt Szakács Eszter
teszi: nos, ez az igazi virtuozitás, a valódi vers. Nála másfél négyzetméteren, egy ágynyi,
asztalnyi, széknyi helyen világok zsúfolódnak, torlódnak össze. Hasonló alkatú költő, mint Emily
Dickinson volt, a szabvány háziasszony, akiről halála után, fiókjait kihúzva derült ki, hogy
korszakot alkotott. Szakács Eszterről már most tudható, hogy igen-igen jó költő. Csak legyen
fülünk a hallásra...
Ha még mindig úgy képzeljük, az igazi költő romantikus pózokban tetszeleg, hiányolhatjuk a
szerepjátékokat, az utazásokat, az erős ingereket, a féktelenséget, az extravaganciát. Szakács
Eszter azonban egyhelyben is birtokolja a világot. Másra nem vágyik, / mert az is az
övé hangzik replikája (Hesztia). Elég ha behunyja a szemét, elég ha felhajtja
a pohár vizet, melyben ott sűrűsödik Charlotte Bronté világa, egy szafari izgalma, s még sok egyéb
távoli (talán nem is e világból való) történés. Borzongással (...) figyelem / már régóta /
mindazt, mi bennem történik és nem velem (Szappanopera). Tehát ami megesik, mind
belül esik meg, vagy a négyfelől határolt, tévére nyíló szobában, esetleg a lakás és munkahely
közötti kényszerű rövid távon.
Kikkel vagyok itt együtt, / kikhez fűz életed és halálod, / mint viaszos cérna, mely /
összetartja a könyv lapjait? (Elveszed tőlem az arcod). A kérdésre könnyedén
megfelelhetünk: a kötet első lapjaitól kezdve jelen van valaki, a Társ, éppoly egyszerűen,
mint befőttes-üveg, miben télvízkor is nyár lángol (Elég a vágy).
Szoros gúzs ez a szerelem: Mit gondolsz, mint hullám, átfut rajtam, / ha alszol: apály száll
vizeimre (Talán ez is egy kísérlet), máshol meg: Rögzítetlen kamera az
emlékezet, / körbepásztáz, de mindenütt, mindened én vagyok (Rögzítetlen kamera),
ugyanakkor korántsem idilli. Láthatóvá téged a festék, ruha tesz / (ha túlságosan is bő, nem
árt egykét rímcsipesz (Elég a vágy) a szerelem képéhez tehát az írás aktusának
emléke kapcsolódik. S korántsem biztos, hogy a létező szerelem megírásáról van itt szó. Inkább
egyfajta kitalált, megalkotott érzésről, az elhagyatásról. Bárhogy írom is meg
dialógusunkat, / az ajtóhoz lépsz s kimész. A vége mindig ez (Bárhogy írom meg). Az
(érzelmi) élet itt olyan, akár egy előre megszabott cselekményvázlatú szappanopera, a körből
kilépni lehetetlen, csak a variánsok számát szaporíthatja a tollforgató.
Aminthogy a napok is másolatok, egyazon gépirat indigóval sokszorosított, egyre halványabb
verziói: Minden olyan, mint valami gézen át (Bárhogy írom meg). Öltözés,
vétkezés, táplálkozás, ürítés, telik a test és üregessé válik, telik álommal és telik ingerekkel,
telik szavakkal és gesztusokkal, amelyek vagy beszáradnak, mint a régi lekvár, vagy (ritkábban) a
fehér papírra ömlenek, és összepecsételik azt. A nap végén pedig ott »a kis halál«.
Kötelező gyakorlatoknak hívom inkább. / Egyszer tökéletesen megcsinálom, s ottragadok végleg
(Kötelező gyakorlatok). Ám addig is meg kell tanulni örülni annak, ami nincs
(Megfogni és elengedni). S ha örülünk neki, akkor talán már van is.
Mert feltűnik még egy szereplő ebben a kötetben. Fokozatosan rémlik fel az arca, és éppoly
bizonytalanul, mint a hűtlen kedvesé. Miért keresek új nevet rád mindig, / te ritka közeg,
kiben léteznem adatott (...) a vakító, kék ég altatómaszkja alatt? (Kis aneszteziológia).
Egy ideig még nem is fogunk gyanút. Mint lövedék a csőben, / fekszem éjjel pokrócba
csavarva: / »Életem, töltött fegyver« úgy gondolok rád, akár a ravaszra
(Dickinsonból). Ügy gondoljuk, még mindig a Férfiról van szó. Aztán ez mind kétesebbé,
kétesélyesebbé válik. Cseppenként érkezni meg, mint a víz... hogy csészédbe hulljak a másik
oldalon (Cseppenként érkezni meg). A Te lassan átformálódik, átváltozik, ott vár
valahol a túloldalon, a színfalak mögött, ő a Nagy Restaurátor, aki újjáalkotja a téli
táj kifakult falikárpitját. És saját neve lesz, identitása: Isten az ír zene
(Isten az ír zene).
Mondd ki. Onnantól kezdve létezik. (Gálya) fogalmazza meg Szakács Eszter
költői feladatát. S ki is mondja, kenyere a szó, melyet gyűr, gyúr és dagaszt, s melyből
táplálkozik: Éhem poros fóliánsokkal verem el. Eklogákból iszom (Fátum).
Klasszikus kultúrája, ókori mitológiai utalásai mindig személyes feszültséggel telítettek. S a
három eddigi állomás után nem kérdéses, képes-e továbbra is megújulni ez a költészet. Hiszen
veszíthet-e őszinteségéből az, ki vetkőzni / tud csak, de nem lesz soha meztelen
(Felvonásköz)?
Fűszernövény, sajtszósz, szúnyoggyilkolás
Szakács Eszter negyedszer jelentkezik verseskötettel. Rezignáció és repetíció e versek két
gondolati gócpontja. Lassan, hullámot vetve élni (Rádgondolok) az
átlagélet, bármit hazudjunk is magunk köré, nem kínál Kékfényhe illő meglepetéseket. Cserépben
fűszernövényeket veszünk, tükrökben bujkálunk, sajtszószt keverünk, szúnyogot gyilkolunk,
elalváskor belefulladunk a térkép vizébe, elutazunk és hazatérünk, nem vár haza senki, be sem
törtek hozzánk, le sem égett a ház. Az eseménytelenség mélyén viszont szilaj őserők és ösztönök
munkálnak, ha pórázra kötve, adapterrel szelídítve is. Ilyen laboratóriumi körülmények közt
jobban vizsgálhatók az emberi indulatok, amelyek, ha tombolnak, feldúlják környezetünket, és
esélyt sem adnak az elemzőnek.
Isten létére-nemlétére rögtön fény derül, ha az udvarban álló gesztenyefára úgy gondolunk, mintha
ki lenne vágva (Gyakorlat). Hasonló létgyakorlatokat célszerű elvégezni a többi létezővel
is. Mindennek értékét a hiánya kiváltotta érzelmek, vágyak, álmok adják: ez a dolgok-lények nettó
tömege, pudingpróbája. Aligha lehet sejtelmesebb erotikával körülírni a társ, a férfi-isten
hiányát, mint alább: Finom bőrű iszapba / ágyazva a két / mellizom-ívű kagyló
(Kagyló). így van a félelemmel is a költő e Jókívánsággá kedveskedik a megmentett
verébfiókának: Estére fogjon meg macska vagy kutya, / első tapasztalatod legyen az utolsó, /
félelmet ne ismerj meg soha. Egy egyszerű, majdhogynem passzív, de életre szóló döntés
hatalmas (csak értő fülnek hallható) visszhangot kelt a minimált, mégis parttalan zárt térben:
eldöntöttem, gyermektelenül halok meg, / pusztulásra ítéltem milliónyi életet
(Visszautasított ősanyaság).
Szakács Eszter világa testes, ízes, érzékletes elemekkel van telezsúfolva. Valaki olyan
konokul tud hallgatni sírást / mint párna, melyben csomósodik a tömés (Patchwork),
másvalakinek (vagy ugyanannak) aranykeretes tükörben a teste. / Jéghegy. És olvadás
(Ugyanaz). Itt kézfejemről jégcsapként csüng az ujj (Kavics), amott
hólyagos táncú tócsa ringatózik (Esős évszak).
A vigasztalanságban társai a szavak: Amulett szavai: regatta és ében / Halála a rózsaszín
zokni (Patchwork), a tárgyak: mézcsurgató, ködlámpa, bevásárlólista
(Új élet). Ők népesítik be álom és ébrenlét határvidékét, hintáznak alá a lefoszló végtagok
helyén uszonyt növesztő delfintesttel együtt egy másik létdimenzióba. Az álombeszéd szüntelen
halál, de szüntelen születés is, minden új fényben villan vagy nem sejtett, régi árnyba merül,
minden újrateremtődik és mágikusan körbejár, mint a faliszőnyeg indiai elefántjai.
(Másik hely, másik idő, Széphalom, 1999 Álombeszéd, Széphalom, 2002)