(...) Szakács Eszter versei mitikus térben játszódnak és mitikus teret teremtenek, még akkor is,
ha egészen hétköznapi történéseket és tárgyakat jelenítenek meg. Ez az öntörvényű, tiszta szemű
költő rendkívüli, érzékien izgatott, már-már boldog figyelemmel veszi számba a világ érthetetlenül
sokféle jelenségét. Ok-rendszer és összefüggés helyett az utat keresi bennük, mégpedig nem a
kiutat, hanem, szokatlan bátorsággal, a befelé vezető ösvényt: azt, ami elvezet a végső okhoz,
labirintus szívébe. Ennek a középpontnak a tudata, vagy még inkább a feltételezése teszi mitikusán
intenzívvé azt, amit lát, álmodik vagy megtapasztal.
Sóvárgás és keresés: ezek Szakács Eszter lírájának alapfogalmai. Mindig itt voltam, mindig
máshol írja egyik meghatározó versében, és ez nem puszta elvágyódás: Bármilyen
időben és bármilyen helyen lenne, ugyanabban a labirintusban bolyongana, befelé, mindig
befelé. Mindenütt ott vagy és semmiben mondja a keresés tárgyáról, de az
iránytól nem térül el: Visszatértem mindig, mindenhonnan hozzád, akinek még nevet sem
találtam. Akár egy álomban vagy mitikus történetben, a helyszínek és szereplők, tárgyak
és szavak átderengenek egymáson, váratlan kapcsolatok alakulnak ki közöttük. Ahogy a korábbi
kötetekben a szörny és a delfin, a bika és az angyal, Minotaurusz és Isten, vagy a későbbiekben
a fényes görög sziget és a szomszédok zajától hangos városi lakásbelső, a tükör, az eső, a
tenger, az álom, vagy akár a közönséges használati tárgyak: a motívumok visszatérnek és egyre
hangsúlyosabbak, mert a labirintus is egyre bonyolultabb, és a keresésbe már csipetnyi
kétely is vegyül, a kiútkeresés kísértése.
Az elemi sóvárgás és a nyers kimondás helyét egyre inkább a rezignáltnak tetsző, metszően
pontos leírás veszi át, a látomásét a fókuszba hozott, mégis vibráló kontúrú látvány, a ziháló
ritmusét a hosszan kifeszített mondat, a kiáltás helyét a beszéd, a pillanat ragyogásának helyét
a telő idő szorongatása de ez csak első pillantásra beletörődés. A keresés nem maradt abba,
hiszen semminek se lankad a figyelme a dolgok pazarló áradásában, és
Micsoda erő és micsoda játszma! a keresés ebben az egyre nyilvánvalóbb,
egyre fájdalmasabb hiábavalóságban is sikeres. Ha minden semmi, akkor a semmi is minden, Isten
milliárdnyi neve azonos a nyelv szavaival, a világ képei a világ jelképeivel, és maga a labirintus
azért bejárhatatlan, mert nincs is közepe: a közép mindig ott van, ahol az, aki keresi. Ahogy a
delfin a tengerben: az ember is otthonra lel az otthontalanságban, mert a fegyelmezett és
fájdalmas keresés után őbeléje költözik be, amit keresett. Koponyám házában légy otthon,
istenség kérte Szakács Eszter egy korai versében, most pedig így mondja: S
ha én nem tudok akkor lakjon ő bennem. A labirintus mi magunk vagyunk.