Támadjon bármilyen új elmélet a korszerű líráról: a formai béklyók ajánlatos újra vállalásától
a verbális nekihevülések aritmetikájáig, a lecsupaszított szövegek kopogásától a burjánzó
retorikáig nem hiszem, hogy a magyar költészet valaha is lemondhat az érzéki-konkrét
megjelenítés kifejezőerejéről. Nemcsak
vagyonos atyánk, Arany János ösztönöz a folytatásra,
nemcsak a régi magyar költészet monumentális természetvíziói a nagy kerek kék égről,
s a gályákat viselő ... tenger morotvájáról. Üssük föl akár a
Vásárhelyi
daloskönyvet, tapasztalhatjuk, a névtelen szerző miként képes zenére, színre, tapintásra
megidézni a táncra hívott kedvest:
Tagaidnak hordozása;
mint vizeknek szép folyása,
csendes elmúlása.
........................
Sok szép szemnek minden felöl
tereád nézése,
mint csiszártól tisztíttatott
fényes fegyver fénye;
szép szavadnak
beszélése,
mint citerának ő pengése
nagy szépen zengése.
|
A láttatásnak, hangzásnak ez az eleven testessége magából a nyelv szelleméből ered. S
szerencsére az aktuális divatoktól függetlenül adódik egy-egy új költő, aki már-már kihűlő
világunkat jókedvűen bűvöli színessé, meleggé, beszédes közvetlenné.
Szakács Eszter több mint figyelemre méltó tehetség. Eredeti képfeltaláló művész. De
legszívesebben a művész meghatározást is mellőzném, mert sikeres verseiben a kötet
legalább egyharmadában oly természetesen igézi szavakba a világot, ahogy a dolgok,
tárgyak lényegét megnevező gyerekgéniuszok.
Nemde elfelejtettük a természetre való ilyen elsődleges ráeszméléseinket: Egyetlen el
nem | fogyó kilélegzés | az égből a szél. Bokáig állnak | a fák az avar |
rókabundájában; pöndörödő, száraz levél | alakját veszi fel a Hold.
A kötet hat ciklusából kettő már a címével is elárulja: a költőnő élményei a kelta
világból, Skóciából valók. De az ottani tárgyakat, hangulatokat nem hatásoskodó
különlegességükben ragadja meg, inkább úgy, mint aki szokatlanul érzékeny hívópapírra
fényképez azért, hogy a lehető legplasztikusabban ragadja meg a valóság poézisét:
Itt nincs más hang
soha, csak a hullámtörést hallani.
Kíváncsian
néznek a kövek sötét vidraszempárai.
A Vörös Oroszlán
ajtaja túlparton tömör fénnyet kitámasztva áll.
Világítótorony
sótömbje körül a diófapácszín dagály.
|
Csodálkozhatunk-e ezek után, ha csakugyan a Halak kertjébe érkezünk?
Este hazamegyünk
s álmomban is az óceánt hallgatom.
Zöld égen az
elúszó halak be-benéznek az ablakon. (Cullen)
|
Mondhatnák erre a mindenekelőtt szikárságot követelők: olcsó dolog költői látványt
költői módon megragadni. Csakhogy Szakács Eszter az abszolút prózai mozzanatokat is
igazi írói igénnyel éri tetten:
Barbara hoz ma étteremből ételt.
Most hallom körömnyi kavicsok sorozat-
lövéseit a beálló furgon alatt.
|
Megvallom, engem ez a még soha versbe nem iktatott megfigyelés éppúgy lebilincsel
bravúros pontosságával, mint ugyanennek az Enteriőrnek versvégi expozíciója:
... a hallban látni: lángol az ablakkorong
mély bronzvöröse, mint egy óriási gong.
|
A kötet egyik ciklusából az is kiderül, hogy a költőnő skóciai tartózkodása idején egy
Eiligh nevű kislányt pásztorol. Annyira nem rejti ezt a viszonylatot, hogy a kislány iránti
érzelmi helyzeteket is mesterkéltség nélkül avatja költészetté. Például, amikor A
felüljáróig vezeti, majd nyakába veszi a tizenöt kilónyi szeretet terhét:
Nyálbuborékokat fujva-szíva | nedves kis vizinövényarcát | gyengéden a fejed
bubjára szorítja.
Szentimentális ez a látlelet? Éppen nem, hiszen nő és gyerek közti kapcsolat rejtett
biológiai áramkörét tárgyiasítja. Hasonlóképpen nem érzem a magánmitológia
(panteizmus), túlzásait olyan versekben, mint a Gaia ébredése, sem a transzcendencia
jelvényidézetét, ahogy krisztusi mozdulattal terjesztik szét | tollas karjukat a
sirályok fenn az égen.
A legtömörebb versegységekben, a Tejút ciklus haikuiban is szemlélhető a szavak
tapogatóit irányító eredendő kozmikus hajlam, de bármily monumentális a kép, ott van
benne a földhöz kötöttség igazsága, mely akár naturális, akár poétikus, mindig egzaktul
költői. Viadukt: Az öböl felett | óriás, kék protézis | rágja a szelet.
Hold I.: Kivilágított kajütablak, amin nem | néz ki senki.
Kondenzcsík: Fehér giliszta | törzse fúrja magát nagy | kéklő göröngybe.
Nyár: Óriási kék | üvegtömb az ég, Isten | átlátszó agya.
S mennyi tág levegőjű lelemény van akár csak egyetlen helyzet, a tengerparti pillanatok
különféle leképezésében: Egyszerre emelik | fel a hullámok nyakukat, | mint
középkori falikárpiton a lovak. || Patájuk felhőszagba bugyolált dobogását
hallgatom... Cipőm orráig kúszott fel | a visszahúzódó tenger |
légyszárnyerezet-mintája. Homokhalmokon keményszálú | fű jáde őrtüze ég.||
Rákcsapások cipp-zár nyomai | x-eket írva szelik | át a csizmánkat körülvevő iszap
bársony tereit.
S végül még egy képsor, mely önmagában is egy költői mestervizsga emblémája lehetne:
Madárcsapat kék tüskéit
tér végéből sokáig
vaskorlátra dőlve nézem:
kinőnek lassan
egy felhő jégfehér járom-
csontjai alatt az égen.
|
Ennyi idézet bizonyára elegendő igazolás ahhoz, hogy kép és hangzás kiváló új
művelőjeként köszönthessük Szakács Esztert. Illesse közben direkt az első rátalálásért s
a méltó kötetben publikálásért Kárpáti Kamill és a Stádium Kiadót.
A szerkesztői zárszó a kötet hátlapján a könyvterjesztés összeomlásáról az
érvényesülésre érdemes költőnő sorsszerű magára maradásáról beszél. Én viszont hadd
vigasztaljam a kolléga együttérző felelős hangján azzal, hogy lesz még útja, módja a
továbbjutáshoz. Írhat a most közöltek néhány versénél jobbakat is. Mivel erős érzéke
van a metaforikus tömörítéshez, bátrabban mellőzhetné az összehasonlító mint
használatát. Ugyancsak ritkítania kéne a magyarázatos, epikus mozzanatsorolást
(Tájkép, Emlék, Szeptemberi hétvége. Az utóbbi vers zárószakasza formailag sincs
rendben).
Köznapi hanghordozása, amint a példák is mutatták, többnyire tele van ízzel, színnel,
ötlettel, de olykor a puszta tényleírás szétszakadozó próza marad. Barátokkal
kirándultam a szűk túrista- | úton fiatal férfi jött mivelünk szembe, ... arcán
az a Renoir képeken látható, | levelek ejtette könnyű kék folt volt. Nyilvánvaló, hogy
a mivelünk szembe, vagy a kék folt volt nyelvi, hangzásbeli ügyetlenség.
S netán az ilyen versindítás is vitathatóan külsődleges: Mint egy Bradbury novellában: |
vállán horpadt, kék gépezet. Egy-egy megjelenítésnek olykor hiányzik az élményátadó hitele
(A sövényben), máskor meg túlzottan sok a leltárba soroló extremitása (Amstel park).
Mindez persze nem veszi el kedvünket a kötet magakínáló atmoszférájától, hiszen
lépten-nyomon mindenféle égi-földi monumentumokkal találkozhatunk benne.