Szakács Eszter eddigi három kötetének fogadtatása egészében véve kedvezőnek mondható. Azért is
figyelemre méltó ez a tény, mert azok, akik erről a költészetről elismerően nyilatkoznak, egyéb
kérdésekben gyakran egymásnak ellentmondó véleményt nyilvánítanak, eltérő értékeket vallanak
magukénak. A népi és az urbánus, az újító és a hagyománykövető, az alanyiságra és a szövegiségre
figyelő olvasók soraiból egyaránt kikerülnek ennek a lírának lelkes hívei és propagátorai. Végre
valamiben egyetértünk/egyetértenek! kiálthatna lelkesen a naiv olvasó. Erről azonban szó
sincs. Nem kell nagy jóstehetség annak megjövendöléséhez, hogy ez az egyetértés élesebben
megosztja majd az irodalmárokat, mint a nézetkülönbségek, és a recepció meghatározó hangja az
egyre harcosabb affirmáció lesz, mely egy képzelt ellenfél nem létező elutasításával szemben
igyekszik védelmezni ennek a költészetnek az értékeit. Láttunk már effajta öngerjesztő
folyamatokat, például Baka István fogadtatásának alakulásában, és ott is (mint itt) lényegében
véve egy meglehetősen magának való költőiség kisajátításának a kísérlete állt az írások
hátterében. A dicsérők ugyanis nagyon különböző értékeket vélnek felfedezni vizsgálódásuk
tárgyában, s így a konkurencia dicsérete támadássá, kvázi-ellenvéleménnyé lényegül át.
Szakács Eszter költészetének értékei szorosan összekapcsolódnak fogyatékosságaival, és olyan
vélekedést is el tudok képzelni, mely éppen ezeket az értékeket látja hibáknak, illetve
megfordítva. A verselés monotóniáját, a gyakran igénytelen rímelést, a ritmika és a dallamvilág
kimunkálatlanságát láthatjuk puritanizmusnak, a formaközpontúság, a poétikai hedonizmus
elutasításának; az újdonságokkal ritkán szolgáló metaforikát hagyománytiszteletnek; a hétköznapi,
olykor konyhanyelvi fordulatokkal megtűzdelt nyelvezetet pátoszmentességnek; az ebben a közegben
már-már giccsesnek ható irodalmias fordulatokat, romantikusan keresett költőies applikációkat a
kegyelem pillanatainak. A tematika szűkösségét pedig joggal minősíthetjük szigorú
összpontosításnak, hiszen a költő jószerével mással sem foglalkozik, csak önmagával. Önmagán
átszűrve azonban az egész világlátás áttekintését adja, melyben az érzékletek egyenrangúak az
álmokkal, benyomásokkal, víziókkal és ábrándokkal; tehát akár azt is mondhatnánk, hogy
költeményeiben fenomenológiai vizsgálatokat folytat (ha nem lenne ez a megállapítás éppen ennek
a költészetnek az erőterében tűrhetetlenül nagyképű). Nem ironizálok, csakugyan úgy gondolom, hogy
a kétféle értékelés egyaránt elfogadható, sőt ezt az ambivalenciát Szakács költészetében az egyik
meghatározó vonásnak látom, és úgy gondolom, hogy minden vers olvastán újra és újra el kell
döntenünk, hogy ott éppen sikerült-e a kísérlet avagy sem; hogy ugyanazokat az érveket az
elfogadás vagy az elutasítás mellett sorakoztatjuk fel.
A poétikai sajátosságok érzékeltetésére idézek egy (véletlenszerűen kiemelt) versszakot (a
Patchwork című sorozatból): Jókedve veszendő lelkeket ejt rabul. / Nem tudja, mit
jelent a »luvnya«. / Figyelme galamb, mindenhonnan elrepül. / Szíve szerint tetőn
aludna. A két rímpár nem valami kifinomult, de össze(nem)csengésük ezúttal groteszk hatású,
a rabul-repül a hangzómagassággal játszó kancsal rím, a
luvnya-aludna pedig a hívó szónak a költői nyelvtől (ettől a költői nyelvtől is)
idegen (cigány eredetű argó-) volta okoz meglepetést, és ezzel groteszkre változtatja a kemény
és lágy mássalhangzó kellemetlen disszonanciáját. A ritmika esetlegességei már nehezebben
értelmezhetők ironikus gesztusokként, hiszen egyszerűen arról van szó, hogy Szakács nem törődik
velük. Az első sor magában véve négyszer három szótagos tagolású, ütemhangsúlyos sornak látszik
leginkább, bár (egy szótaggal elrontott) kis aszklepiadészi sor is lehetne. A versszak többi
sora azonban egyiket sem igazolja vissza: a harmadik sor közepének rakásnyi hosszú szótagja
minden versszerűséget felforgat, a válasz-sorok pedig jambikus zárlatukkal visszamenőleg
átértelmezik az egészet, tehát úgy érezzük, mintha a szakasz egészében jambusban (trehány
jambusban) íródott volna. Ami pedig a versszak gondolatiságát illeti, annak legfeltűnőbb vonása,
hogy a sorokban álló állítások nem alkotnak gondolatmenetet, egyáltalán nem is kapcsolódnak
egymáshoz. A hangulati kontrasztok annál élesebbek: a luvnya után galamb repül el
mindenhonnan, hogy a közhelyes költőiség képi világa is képviseltesse magát, és persze a szív
is megjelenik végül. Azt lehetne mondani, hogy minden ízében elhibázott, versszerűtlen, elemeiben
közhelyes, egészében értelmetlen versszak ez. És mégis van valami rejtett közlendője,
felülemelkedő, ugyanakkor önironikus és kísérletező hangulata, ami nem feledteti, ellenkezőleg,
indokolja a verselés fogyatékosságait. Azokat a kósza benyomásokat igyekszik versében fülön
csípni Szakács Eszter, melyeket mint szamárságokat elhessegetünk. Ellenőrizetlen ötleteket,
felvillanó látomásokat, groteszk vágyakat ragad meg és illeszt egyfajta gépies belső beszéd
kontextusába, a vers nyelvi önműködésébe, hogy aztán az olvasóval együtt csodálkozzon: nahát,
vajon mi akar ez lenni?
Természetesen látomás, képzelődés, álom: költészet akar ez lenni. Egy magányos ember (vagy mondjuk
inkább magánosnak?, hiszen a lényeg nem az, hogy magánemberként közös háztartásban él-e
valakivel , fogalmam sincs , hanem hogy csak egy ember felé fordítja érdeklődését, és
ez az ember ő maga) vizsgálja, hogy hogyan működik az ember, az intellektus, a képzelet, az
érzékelés, ez az egész kaotikus valami; és vizsgálja azt a kérdést, hogy lehet-e ebből a dologból
költészetet csinálni: Hirtelen a helyére ugrik minden részlet. / Kőoroszlánok közt egy út
tűnik el. / És felkelek és átmegyek a tükrön megint. / Szívem. A szívem kihangosítva ver.
Hát, ilyesféle a líra, ahogy Petri mondja.