Szeretem az álmaimat. Paradox módon leginkább azokat, amelyekben tudom, hogy álmodom, mivel
ilyenkor képes vagyok valamelyest irányítani őket.
Nemrég például, amikor rájöttem, hogy egy álomban járok-kelek, leszúrtam valakit. No, nem mintha
vérben tocsogó akciófilmek töltenék ki az éjszakáimat, de általában amikor rájövök arra, hogy
álmodom, valami irgalmatlan felszabadító erő és kíváncsiság tölt el. Tudom, hogy egy okok és
következmények nélküli világ része, s egyben teremtője vagyok, nagyobb hatalommal, mint
Superman és Pókember együtt véve ámbár, tegyük hozzá, náluk olykor kevesebb moralitással.
Azt a kockás zakót viselő, kopaszodó férfit például merő tudásvágyból szerettem volna leszúrni.
Tudni akartam, milyen érzés beledöfni a kést az emberi húsba. A férfi az álom logikája szerint
némileg megváltozott Rókus utcában, a tízemeletesek tövében kávézott az út szélén. Az alsó ház
tövét már a palackzöld tenger mosta, s az utca olyasféle epesárga fényben ragyogott, amilyen
néha vihar előtti alkonyatok idején vetül a városra.
Elég nagy erővel döftem át a kést a kockás szöveten, mégis csak egy-két centi mélyen fúródott
a vállba, mintha a zakót egy kemény fatuskóra húzták volna rá. Ezt a hatást erősítette, hogy
amikor elengedtem a nyelet, a penge finoman tovább rezgett. A férfit egyáltalán nem látszott
zavarni a kés, csak ült a fehér, kávéházi műanyag széken, és nézte a tengert. Kíváncsi lettem
az arcára, tükröz-e fájdalmat, de mielőtt elé kerülhettem volna, felébredtem.
A legmegragadóbb ezekben az irányítható álmokban a látás. Ilyenkor a szemem úgy működik,
akár a zoom, s mivel végtelenül elbűvölőnek találom az előttem felbukkanó színeket és
anyagokat, folyton rájuk fókuszálok. A kockás zakó anyagára is ráközelítettem, világosan
emlékszem, hogy olyan közelről láttam a mintát és a textúrát, mintha nagyítón át néztem volna.
Évekkel ezelőtt, amikor sokat jártam second hand boltokba, meglehetős gyakorisággal turkáltam
éjszakánként a nagy ládákban felhalmozott ruhák közt; egyszerűen elvarázsolt a színek, anyagok
és textúrák mérhetetlen, mesebeli szépsége, melyekhez foghatóval ébren sose találkoztam.
Több ízben álmodtam már, hogy idegen városban, pénztelenül, elveszetten kóborlok, nem emlékszem,
hogy kerültem oda, és nem tudom, hogy jutok haza. Néhány éve a századfordulós Budapestre álmodtam
így vissza magam, némileg pointilista stílusban. A kép enyhén szemcsés volt, mint a magas ISO
számú fotóké, és meleg, sárgás-barnás tónusú. A macskaköves utcákon lovaskocsik jártak, az
égen temérdek kerek és szivar alakú léghajó lebegett. Amikor ráébredtem, hogy álmodom,
igyekeztem legalább néhány dolgot aprólékosan szemügyre venni. Emlékszem egy kőkerítés kövei
közt a moha varázslatosan finom, zöld szálacskáira, meg a villamos lépcsőjén utazó fiú lógó
fűzőjű, elnyűtt, barna bakancsára.
Sajnos, egy baj van ezekkel az álmokkal; ha rájövök, hogy nem a valóság vesz körül, nemsokára
felébredek, így nem tudom istenigazából kiélvezni a helyzetet. Mintha csak úgy tiltakoznának
álmaim a tudatosság, a figyelő tekintet ellen, hogy kivetnek magukból.
A visszatérő álmok közül némelyik kevésbé kellemes. Amikor a nagyobbik unokahúgom kicsi volt,
gyakran vigyáztam rá, s többször álmodtam, hogy háborúban, karomban a takaróba burkolt csecsemővel
menekülök az országúton szőnyegbombázás közepette. Azt pedig meg se tudom számlálni, hányszor
álmodtam már tengerimalacokkal és aranyhörcsögökkel (gyermek- és ifjúkorom házi kedvenceivel),
melyeket napokig elfelejtettem etetni, úgyhogy amikor rájuk találtam, csonttá soványodva,
haldokolva vagy holtan feküdtek a ketrecük alján. Ilyenkor a bűntudattól izzadtan ébredek.
Vajon miért kínoznak ezek a képek? Talán a felelősségvállalás elutasítása miatt? Hogy nincsenek
gyerekeim, s csak a saját életemért tartozom számadással?
Helyekre, régi lakásokba is sokszor visszaálmodom magam. Amikor hazajöttem Skóciából, sokáig
mintha két párhuzamos helyen éltem volna. Nappal a szokott módon ingáztam a lakás és a könyvtár
között, de éjszakánként megint Eilidh-t altattam a gyerekszoba hintaszékében, vagy nyulakat
hajkurásztam vele a templomkertben. Skóciai életem ideje alatt erős honvágy kínzott, de amikor
visszajöttem, itthon ugyanilyen intenzitással kezdett el hiányozni a new stevenstoni paplak.
Néhány évig még váltottunk karácsonyi lapokat Archie-val, az öreg templomszolgával, aki soha
meg nem született unokája helyett is szerette Eilidh-t, s én rendre kitértem, amikor
felajánlotta, hogy fotót küld a kislányról. Nem akartam tudni, hogy néz ki három vagy ötévesen,
hiszen ahhoz a gyerekhez már semmi közöm nem volt. Az én Eilidh-m örökre másfél-két éves, és
rózsaszín dzsekiben szaladgál a templomkert acélkék felhői alatt. Mint azon a fotón, amit róla
készítettem az egyik utolsó, ott töltött napomon.
A holtakkal való találkozás kissé elegyes képet mutat. Néha szívet tépő fájdalommal jár, máskor
meg roppant megnyugvással vagy katarzissal. Apámmal a halála utáni hónapokban például többször
beszélgettem álmomban. Olyan volt, mintha a legjobb részével, az esszenciájával társalogtam
volna; azzal az apával, akivé csak hosszú haldoklása idején tudott válni, s akit csak néhány
hétig ismerhettem. D.-nek rendszerint nincs arca, amikor felbukkan az álmaimban, vagy háttal
áll beszélgetés közben. (Álmomban elfordulni látlak, mint aki titokként őrzi
arcát.) Talán így adja vissza a tőle való elfordulásomat, s talán azért is, mert már
nem emlékszem tisztán a vonásaira; a halála után fájdalmamban és dühömben összetéptem az őt
ábrázoló egyetlen fotót, melyet egy járókelő készített kettőnkről Glasgow-ban, a George
Square-en. Néha visszaálmodom magam a vele való kapcsolatba, s ez mindig enyhe nyugtalansággal
tölt el; nem értem, hogy kerültem ide vissza, nem értem, miért vagyunk megint együtt. De ezt más,
még élő, egykori szerelmeimmel is álmodtam már néhányszor.
A repüléssel kapcsolatos álmaim általában nem túl élvezetesek. Amúgy imádom a repülést, ahányszor
csak ilyen módon utaztam, igyekeztem ablak mellé kérni helyet. Kamaszkoromban gyakran ábrándoztam
sárkányrepülésről vagy léghajózásról bizonyítván, hogy apám vére buzog bennem, aki születésem
előtt vitorlázógéppel repült , de mint annyi minden az életemben, ez is megmaradt puszta
sóvárgásnak. Sajnos, álmomban se tudom kiélni ez irányú vágyaimat; annyira tudok csak repülni,
mint egy dodó. (Már ha a dodó tudott valamennyire is repülni.) Holmi nehézkes csapkodás a
kezekkel, kepesztés, hogy néhány másodpercig a levegőben maradjak. Máskor meg olyan, mintha
víz alatt úsznék, ekkor is keményen meg kell dolgoznom azért, hogy haladjak. Szó sincs olyasféle
irigylésre méltó szárnyalásról és eufóriáról, amilyenről mások beszámolnak.
Egy ízben álmokról is álmodtam. Postán érkezett katalógust lapozgattam, melyben a színes képek
mások válogatottan szép vagy megrázó álmait ábrázolták, melyek közül tetszés szerint
választhattam. Emlékszem a kíváncsiságra, ahogy latolgattam, melyiket válasszam. Abban,
amelyiket végül átéltem, a Hold a Földre zuhant, világosan megmaradt bennem, ahogy minden
félelem nélkül szembenézek a kráterekkel borított, szépséges, ezüstszínű égitest folyamatosan
növekvő golyóbisával, míg körülöttem süvít a végítélet szele (Ébredéskor kiderült, hogy két
nyitott ablak között, egy nyári vihar huzatában aludtam.) A fölöttem függő, vagy rám zuhanó
égitestek egyébként szintén visszatérő képek éjszakáimban.
A legkülönösebb, szavakkal legkevésbé visszaadható álom, amiben valaha is részem volt, kissé
misztikusnak tűnik. Éjszaka, az erkélyen állva néztem az égen a szokatlanul tiszta, erős fénnyel
ragyogó csillagokat, amikor hirtelen kirepültem magamból, fel a fekete űrbe. Végtelen nyugalom
töltött el, de tulajdonképpen nem is engem, mert akkor már nem volt tudatom. Mintha egy lettem
volna a csillagokkal és a köztük lévő űrrel, se érzelem, se gondolat nem maradt bennem, csak a
nézés; a világűr, a csillagközi ködök, a lassan forgó galaxisok öntudatlan szemlélése. Talán
tizennégy éves lehettem akkor, s olyan mélyen megrendített ez az élmény, hogy több mint harminc
év múlva is tisztán emlékszem rá.
S hogy mi a helyzet álom és költészet sokszor megírt kapcsolatával? Nem hiszem, hogy bármi újat
tudnék a témához hozzátenni. Persze, nekem is volt néhányszor megálmodott, zseniális versem,
amiből ébredéskor semmire, vagy csak néhány szóra emlékeztem. Nem nagyon hiszek abban, hogy
verbálisan meg lehetne álmodni egy verset, nekem legalábbis soha nem sikerült. Az álom és a
szöveg logikája, szerveződése túlságosan is különbözik ehhez. Egyes, álomból kiszakított
képekkel viszont már más a helyzet, mintha csak ez lenne a fordítóeszköz, amivel az álmokat verssé
lehet transzponálni. A labirintus, a tenger és a hold például visszatérő álomképeim közé
tartozik.
Az elveszettség érzete nemcsak idegen városokban való elveszettségként nyilvánul meg; a
labirintusban való bolyongás témája több írásomban is megjelenik. Ez általában sötét, lépcsőkkel
tarkított, szövevényes folyosókon való vándorlást jelent (És megint a folyosók
visszhangtalan, fojtó mélye.). Ezek a képek gyerekkorom homályából merülhetnek fel,
ugyanis ötéves koromig egy néhai apácakolostor egyik épületében kialakított lakásban laktunk,
s én a lakópark többi gyerekével együtt gyakran rohangáltam az épületrészeket összekötő kihalt
folyosókon.
A víz, mint őselem, közismert, a magzati korba gyökeredző álomtoposz, gondolom, mindenki álmodik
vele időnként. Én van hogy eleinte fuldoklom benne, de amint rájövök, hogy a víz alatt is tudok
lélegezni, megnyugszom, és élvezem a homályos, zöldes derengésben a hínárok és más vízi növények
közt való lusta úszkálást. Olykor előfordul, hogy álmomban valaki más vagyok, akárcsak Szabó
Lőrinc versében Dsuang Dszi, ámbár én lepkévé sose kívántam változni. Az egyik kedvenc álmomban
delfin voltam, emlékszem, mennyire élveztem a víz alatti száguldást, ahogy simogatta a hűvös
áramlat az oldalamat. (Merülni kezdtem, álmodtam hát láb helyett uszonyokat. /
Suhantam. Fönt csillagképek, lent hínár és moszat.) Az éjszakai úszás, a kihalt,
homokos part előtt elterülő fekete víztükör, melyen visszatükröződik a holdfény és a csillagos
ég, amúgy is visszatérő képeim közé tartozik. (Tavaly ilyenkor majdnem vízbe fúltam. /
Pedig nem akartam meghalni, épp csak / túlúszni a ringó csillagokon tanultam.)
Aki hív című versem magja is egy álomból maradt vissza. Ritkán vannak jelen hangok az álmaimban,
még a beszélgetések is mintha telepatikusan zajlanának. Annak a versnek a szíve viszont valamiféle
erőteljes zúgó, suhogó hang, valószínűleg egy átaludt éjszakai esőé. Abból lett a versbeli
telefonálás háttérzúgása és az eső zuhogása, ami körbeöleli a széteső álomképeket; a bőrömön
növekvő mohát, a fekvő oroszlánok szobraival övezett utat, és a tükrön való átkelést.
(Hajnalban kitartó telefoncsörgés riaszt. / Aki hív, nem tudja, nincs telefonom. / A
zajos, suhogó esőben beszélgetünk. / Kinő a moha karomon, vállamon. // Hirtelen a helyére
ugrik minden részlet. / Kőoroszlánok közt egy út tűnik el. / És felkelek és átmegyek a tükrön
megint. / Szívem. A szívem kihangosítva ver.)
Régebben gyakran törekedtem rá, hogy az efféle képeket beleírjam verseimbe, később viszont inkább
fordítva történt; a versek maguk kívántak álomszerűen lebegővé válni, lehetőleg minél komplexebb,
minél színesebb álmokká, melyek képesek magukba rántani. Szerettem egész nap ezekben a versekben
élni, ahogy a fontosabb álmaimban is.
Ha arra gondolok, milyen lesz majd a halálom, szeretném hinni, hogy olyan, mintha végleg
ottmaradnék egy versben vagy álomban. S hogy melyik verset, illetve melyik álmot választanám
öröklétem hátterének? A verseim közül talán A lémnoszi levelekből címűre voksolnék.
Benne van minden, amit szeretek; a mediterrán szigetlét, a tenger, s az erőteljes, festményszerű
képek, melyeket összekapcsol egyfajta számomra megnyugtató, bizarr logika.
Az álmaim közül leginkább a tizennégy éves kori álmomban szeretnék ottmaradni. Hadd lebegjen
örökre a csillagok közt, a tér és idő nélküli, öntudatlan nyugalomban az a puszta nézésbe
pólyált semmi, ami leszek. Vagy nem leszek.